Förståelse för flyktingar

Jag har full förståelse för att folk vill bort från t ex Somalia eller andra kaosområden. Men varför skall de komma till Sverige? De kan väl åka till något kulturellt mer närstående land?

Skulle jag fly från Sverige pga krig/oroligheter så skulle jag välja grannländerna i första hand, sedan övriga närliggande europeiska länder.

Jag har svårt att se att de är något annat än ekonomiska flyktingar och jag ställer INTE upp på det. Särskilt inte när skattetrycket är ca 46 % och ett av världens högsta, samtidigt som det är hög arbetslöshet och de flesta som kommer hit inte jobbar ens efter 7-10 år.

Jag ställer inte upp på det med en krona av mina skattepengar.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att hjälpa folk med mina egna pengar/resurser (om skattetrycket sänktes ca 10 % och flyktingar inte fick hjälp via skattsedeln), om jag blev övertygad om att de var riktiga flyktingar som flydde för sina liv och inte för mina pengar.

Folk som inte har jobb inom bristområden eller inte har riktiga flyktingskäl enligt UNHCR välkomnar inte jag hit till försörjning på mina skattepengar. Så fungerar invandringspolitiken i t ex Kanada (ca 31 % skattetryck med fri sjukvård), som av många anses ha en human och lyckad invandringpolitk.

Referens: Skattetryck internationellt

Kommentera

